22 Mart 2015 Pazar

Girişimci Proje Yönetimi Anlayışıyla Sürdürülebilir Markalar Yaratmak..

Dünya değişiyor.. Tabii buna paralel iş anlayışları ve iş modelleri de. Bugün torunum Efe’nin ilk saç traşı sırasında “Alim Kuaför” adında 0-5 yaş çocuklara yönelik bir işletmede yeni iş modellerindeki bu değişimin izlerini gördüm.

Proje Yönetimine bugüne kadar hep bir girişim fikri olarak bakmaya, bir girişimci gibi davranmaya, projelere yenilikçilik ve yaratıcılık katmaya, marka değeri yaratmaya, işin finansman ve pazarlama ayaklarını unutmadan sürdürülebilirliği sağlamaya, müşteri odaklı olmaya, projeleri bir işletme gibi görmeye ve kalıcı birer işletme gibi yönetmeye çabaladım. Bana göre “Yeni Nesil Proje Yönetimi” böyle bir anlayışı içermeliydi.

Bugün, yaşamımızın içinde pek de dikkatimizi çekmeyen bir alanda olağanüstü bir girişim fikri ve bir iş modeli ile karşılaştım. Torunum Efe’nin ilk kez saçını kesen ve 0-5 yaş çocukların saç kesimi işini başarılı bir işletme haline getiren girişimci bir proje yöneticisine şapka çıkardım.

Bu iş modelinin yer aldığı pazarı “niş” hatta oldukça dar olarak nitelendirebilirsiniz. Ama çocukların hızla uzayan saçlarını, yeni ebeveyn kuşağının çocuklarının dış görünümüne verdiği önemi, çocukların yabancılarla ilk kez karşılaştıklarında ve ilk kez gittikleri bir yerde verdikleri tepkiyi, saçları gibi kendilerinin bir parçası olarak gördükleri bir uzvun bir başkası tarafından kesilip alınmasında yaşadıkları psikolojik travmayı düşünürseniz, bu girişim fikrinin ne denli yaratıcı olduğunu anlayabilirsiniz.



“Alim Çocuk Kuaförü” işte bu girişim fikrini önce bir projeye sonra da başarılı bir işletmeye dönüştürmüş. Çok başarılı ama o denli ekonomik bir yer seçimiyle işe başlamış. Adres, Bağdat Caddesi üzerinde Kızıltoprak-Migros’un karşısında, orta ve üst gelir grubunun geniş hinterlandının tam merkezinde, ama bir konut binasının pahalı zemin katında değil, 2. katında. Adresi hem çok tanımlı ve prestijli, hem de kira maliyeti düşük. Fiyatlandırma da verilen hizmete, yapılan yatırıma göre çok makul: Yani sürdürülebilirlik ilkeleri ön planda tutulmuş.



“Alim Kuaför” rezervasyon sistemiyle çalışıyor: Önce çocukların yaşı, cinsiyeti, kişiliği hakkında ön bilgi alıyorlar. Kayıt açıyorlar. İlk kez saçı kesilecek ise, saçından küçük bir parçanın da içine konduğu bir sertifika hazırlıyorlar. Çocukları kapıda, müthiş cana yakın ve psikolog diyebileceğimiz nitelikte 2 abla, ismiyle karşılıyor. İç dekorasyon tam hedeflenen amaca uygun: Mobilyalar, renkler, desenler.. Her şey tertemiz ve pırıl pırıl. Tabii, hijyen amacıyla kapıdan giren herkesin galoşlarını giymesi şartıyla.

Önce saç kesimi sırasında oynamak üzere çocukların, içinde yüzlerce oyuncağın bulunduğu oyuncak odasından istediği oyuncağı seçmesini sağlıyorlar. Biraz stresli olması halinde arkadaki oyun odasında oyun oynatarak onu sakinleştiriyorlar. Sonra, saçını kesecek ağabey, saçlarını okşayarak ve tarayarak onunla birebir ilişki kuruyor. Daha sonra da onu en sevdiği oyuncakla birlikte berber koltuğuna oturtuyor. Çocuk koltukta huzur içinde, ama tabii sevimli abla da hemen yanı başına oturuyor. Oynadıkları oyun dinamik ve interaktif. Çocuk, arka planda saçının kesildiğinin farkında bile değil. Ağabey, zaten saçları makineyle değil, tarak ile tararken kesiyor. Çocuk arada farkına varırsa makası hemen saklıyor. Makas güvenlikli ve küt uçlu. Sonuçta saç kesme işlemi 15 dakikada bitiyor. Arada sıkılıyor ya da stresi devam ediyorsa, arkadaki oyun odasına alınarak, diğer çocuklarla vakit geçirmesi sağlanıyor. Yani süreç mükemmel çalışıyor.



İlk kez saçı kesilen çocuğa sertifikası, kendi saçı da içine konarak bir sertifika ile eline veriliyor. Tekrar geldiğinde oynayacağı oyuncak işaretleniyor ve kaydediliyor.

Ve bütün bu hizmetin karşılığı, İstanbul’da, Bağdat Caddesi gibi lüks bir semtte, yaratıcı bir fikir ve ciddi bir yatırımla hayata geçirilmiş başarılı bir işletme için son derece makul. Anadolu berberlerinin ilk kez saçı kesilen çocuğun saçının ağırlığı kadar altın istediği, damat-gelin traşlarının olağan dışı fiyatlarla yapıldığı ülkemiz kültürü için ne kadar sıra dışı ve girişimci bir proje fikri ve yaratıcı bir işletme değil mi?

Yaratıcılık, müşteri odaklılık, sürdürülebilirlik vb. her türlü “Girişimci Proje Yönetimi” ya da “Yeni Nesil Proje Yönetimi” ilkelerini bünyesinde barındıran bu başarılı işletme bence bir örnek vaka olarak değerlendirilmeli.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder